01. januar 2014 ble Personallister innført som et tiltak mot svart arbeid i utsatte bransjer. Bilverksteder og bilpleievirksomheter er blant bransjene som er pålagt å føre dette. Personallisten skal bidra til at myndighetene enkelt kan få dokumentasjon på at arbeidsforholdene i virksomheten er i orden.
Med Tidsbanken trenger du aldri å skrive i loggboken fra Skatteetaten igjen. En enkel liste dekker alle kravene, og mer til!
Alle som jobber i virksomheten, skal føres opp i personallisten. Dette gjelder både ansatte som er registrert som lønnsmottakere, ulønnede, frivillige og innleide.
Innehaver av virksomheten skal også føres opp i personallisten så lenge man ikke er den eneste som jobber i virksomheten.
Ved å benytte Tidsbanken til personallister blir den automatisk utfylt når ansatte registrerer timene sine.
Personallisten skal vise start- og sluttiden for arbeidsdagen, og skal til enhver tid være tilgjengelig for fremvisning på arbeidsplassen. Listen skal også inneholde ansattes fornavn, etternavn og fødselsnummer eller d-nummer.
Denne informasjonen kan du eller den ansatte enkelt oppdatere i Tidsbanken.
For ansatte blir timelisten automatisk ført når de registrerer seg inn og ut av personallisten. Benytt én registrering til både personallister og timer til lønn. Overtid og tillegg regnes automatisk ut slik at lønnsgrunnlaget hele tiden ligger klart.
Oppdager skatteetaten feil eller mangler med listen vil du måtte betale et gebyr.
Gebyret for mangler med personallisten er kr 11 720,- for første overtredelse, og kr 23 440,- ved gjentakelse innen 12 måneder. I tillegg kommer det et gebyr på kr 2344,- for hver person som mangler i listen ved kontroll.
Da bør du snakke med Kristoffer. Han har hjulpet mange bedriftseiere å unngå bøter! Fyll ut skjema så hjelper vi deg i gang med gyldige personallister i dag!