Hvem er Tidsbanken?
veiviser ny

Hvem er vi?

Vi er en gjeng ulike mennesker med ulike interesser og kompetanser, der noen spiller saxofon, og andre gamer, noen drar på lange turer, og andre på kafe, noen er unge, og andre ikke fullt så unge. Ved å spille på disse forskjellene, og arbeide tverrfaglig, utvikler vi både oss selv og produktene våre i retning av å gjøre oss og kundene våre til den beste versjonen av seg selv.  

I Tidsbanken er vi en gjeng med nysgjerrige mennesker som søker etter kunnskap om hvordan vi skaper fremtidens beste virksomheter. Det vi finner ut, deler vi med våre kunder. Har vi ikke løsningen, utvikler vi produkter og tjenester som gjør oss og våre kunder i stand til å møte morgendagens utfordringer.  

Sammen har vi som mål å skape verdens beste arbeidsplass og læringsplass! Vi jobber for å bli en blågrønn organisasjonmed autonome team, selvledelse og med mennesket i fokus i det vi gjør.  

Vi har ikke bare fokus på å lære og utvikle oss litt og litt hver dag, men ser på det som en forutsetning for å kunne bidra til fellesskapet. Alle ønsker å bli klokere hver eneste dag, slik at vi hele tiden er i utvikling, både personlig, og som bedrift.  

Oppdraget vårt

Vårt oppdrag er å bidra til økt produktivitet i virksomheter.  

Fremtidens arbeidsmarked stiller enorme krav til produktivitet, og vår fremtidige velferd og velstand er helt avhengig av dette. Vi tror på at forenkling og forbedring av interne prosesser, sterkere medarbeiderinvolvering og medbestemmelse skaper rom for økt produktivitet.


Vi er alle tidsentusiaster, og ser det som vår plikt å fange tiden, her og nå. Grunnlaget for næringslivet her i Norden er i endring og virksomheter må evne å levere varer og tjenester raskere og mer bærekraftig. Vårt oppdrag er å hjelpe dem nå sine mål, i dag, og i morgen.  

Vi skaper vinnere!  

Vår forretningside

Tidsbanken er et SaaS-selskap der inntektene kommer fra utleie av vår egenproduserte programvare, samt salg av konsulenttjenester. Produktene er sentrert rundt det å samle inn data, og spesielt data på tidsbruk i ulike prosesser.  

Vi hjelper med å strømlinjeforme støtteprosesser ute hos kundene våre. Vi ser at kunnskap og kompetanse er forutsetninger for økt produktivitet, og at du må forstå prosesser og flytbegrepet for å kunne øke produktiviteten. Jo raskere man tilegner seg ny kunnskap, desto raskere vil produktiviteten økes.  

Så hva er det egentlig vi leverer? Jo, det vi leverer, er kunnskap, kompetanse, programvare og data rundt arbeidstid, slik at vi bidrar til bedre flyt i kundens prosesser. På den måten hjelper vi dem til å bli den beste versjonen av seg selv.

Hva jobber vi med?

Vi arbeider med å utvikle og selge Norges beste system for tidsregistrering og datafangst, som setter de ansatte og kundens behov i fokus.

Vi snakker og lytter til våre kunder, slik at vi blir kjent med deres utfordringer og hjelper dem til å finne gode løsninger. Når du arbeider hos oss er du med på å bygge vårt system, som daglig brukes av tusenvis av kunder og ansatte rundt i hele Norge, og utenfor landes grenser. Vi er opptatt av innovasjon, og det er kjekt at mange bidrar med ideer til forbedringer og nyskapning.

Vi arbeider for å bli Norges kuleste Tech bedrift, for å tiltrekke oss gode, kompetente mennesker, som elsker å løse små og store utfordringer. 
Hos oss skal det ikke være en kamp om å bli leid ut på oppdrag, vi arbeider mot et felles mål at vårt produkt skal bli best mulig for våre kunder.

Tidsbanken skal utfordre etablerte sannheter. Tidsbanken skal tenke annerledes, og vi jobber for å stadig ta flere markedsandeler og gi verdi 
til kundene våre. Tidsbanken skal lete etter løsninger der ingen andre tørr, vi skal tenke kommersielt og søke etter kontinuering forbedring.

Hvordan gjør vi det?

I Tidsbanken jobber vi i tverrfaglige team med høy grad av selvstengidighet.  

Hos oss jobber det folk med variert bakgrunn og erfaring, både økonomer, medievitere, utviklere, kokker, håndverkere, pedagoger og mye mer til. Noen er nyutdannet, og andre har lang erfaring.  

Alle sammen jobber både i etablerte team og i ad-hoc team for å løse konkrete problemer. Noen har roller som selgere, noen som konsulenter, noen som rådgivere og noen som utviklere. Felles for alle er at vi jobber mot de samme målene. Vi snakker om og med kundene, vi blir eksponert for utfordringer og lager gode løsninger for både kundene og selskapet. Vi jobber for at kunden skal bli så fornøyd at de anbefaler oss til andre.

Tverrfaglighet hos oss

Tverrfaglighet i Tidsbanken betyr at alle ansatte vil jobbe i forskjellige team og grupper uavhengig av hvilket primærteam de tilhører basert på hvilket oppgaver vi har for hånden. Også primærteamene som ansatte har leveranseansvar inn i er tverrfaglige, eksempler på slik team er markedsteam, supportteam, utviklingsteam, flytteam eller økonomi.

Som deltager av et tverrfaglig team har man en primærrolle basert på kompetanse og erfaring, eksempler på slike roller kan være konsulent, salgskonsulent, utvikler eller koordinator. Uavhengig av primærrolle så er det det hver enkeltes ansvar å bidra til at teamet samlet sett når målene sine, noe som betyr at man ofte må bidra utover egen primærrollen.

Hos oss er alle team lederløse. Uten en leder er det viktig at man har utarbeidet ulike roller som ivaretar oppgaver som tradisjonelt er utført av en leder.

Tidsbanken Autonomi

Autonomi betyr selvstendig eller selvstyrt.

Tidsbanken er en flat organisasjon hvor tilliten er høy, selvstendigheten og medbestemmelsen er stor og mye ansvar er desentralisert. Som ansatt i Tidsbanken er du autonom, dette betyr at du i stor grad er selvstyrt innenfor rammene som er gitt. Vi ser at vi oppnår mer motiverte og engasjerte ansatte med å ha det på denne måten i tillegg til at vi mye raskere kan teste ut nye løsninger når vi ser et forbedringspotensialet.

Alle jobber mot et felles mål og ansatte i Tidsbanken har både makt og mulighet til mye, for eksempel å teste ut bedre måter å løse oppgavene på, avgjøre hva som skal få fokus og hvor mye tid man skal sette av til det man skal gjøre for å nå målene.

Alle ansatte er autonome og jobber sammen med andre i ett eller flere team eller grupper, på den måten har vi selvstyrte team som bestemmer det meste selv. 

With great power comes great responsibility - selv om alle bestemmer selv kan vi ikke ha anarki, derfor har vi modeller og retningslinjer for hvordan enkeltansatte eller en gruppe ansatte tar beslutninger. Modellene våre er bygget rundt noen enkle prinsipper som at du alltid skal høre med de som blir berørt og rådføre deg med en veileder eller ekspert før den endelige beslutningen tas.

Vår filosofi er at høy grad av medbestemmelse og autonomi fører til økt trivsel og bedre flyt i arbeidet.

Lønn og sånt

Uansett hvor gøy det er å jobbe i Tidsbanken får alle selvfølgelig lønn.

Lønnsmodellen i Tidsbanken er enkel, den baserer seg på hvilken kompetanse og erfaring du har og hvordan du bidrar. Dersom du kan mye og bidrar mye, så får du mye.

Utbetaling av lønn skjer en gang i måneden og lønnen får du på konto rett etter månedslutt. Av og til trenger du kanskje penger før månedslutt, da bare spør du om forskudd så fikser vi det. Det utbetales vanlig månedslønn 11 ganger i året, mens i juni måned får du feriepenger i stedet. Lønn utbetales etterskuddsvis. 

Det er et mål i Tidsbanken at lønnsnivåene skal oppfattes som rettferdig. Vi arbeider for at vi i fremtiden kan ha en selvregulerende og åpen modell, som hovedsakelig baserer seg på hvilke kompetanse man har i forhold til andre i Tidsbanken, og hvilke oppgaver en kan få gjort med kvaliteten vi ønsker. 

I dag er det en lønnskomité som vurderer hvem som har tatt nye karrieresteg hos oss og dermed nådd et nytt lønnsnivå. Denne vurderingen kan skje fortløpende gjennom året, men det krever at man har gjort et byks på kunnskapsstigen i forhold til Tidsbanken kompetanse.

Ingen skal tape kjøpekraft ved å arbeide i Tidsbanken, så om en ikke nettopp har fått nye oppgaver og tatt et nytt steg på lønnsstigen, skal lønnen indeksreguleres årlig. Dette vil normalt skje i starten av året og gjelde fra starten av året.  Prosentsatsen vil være i henhold til konsumprisindeksen, og fastsettes av lønnskomiteen.

Er du ny i Tidsbanken må du registrere bankkonto, adresse, telefonnummer, fødselsdato og personnummer i Tidsbanken. Dersom du ikke ønsker å gjøre dette kan du levere informasjonen direkte til økonomiavdelingen, slik at de får registrert deg som lønnsmottaker.

Overskuddsdeling og bonus

Vi liker og må gå i overskudd, og når vi gjør det så synes vi det er kjekt å kunne dele overskuddet med de som har vært med å bidra til det. Så vi har selvfølgelig en bonusordning.  Det korrekte begrepet i denne sammenhengen er overskuddsdeling. 

Vi deler 30% av vårt overskudd før skatt med ansatte. Dette går så til en felles bonuspott hvor det fordeles mellom de ansatte basert først og fremst på arbeidsinnsats (antall produktive arbeidstimer), og deretter premierer vi lojalitet og trofasthet. Det betyr at når du har vært i Tidsbanken i fem år vil du få noe mer enn den som har vært her i ett år selv om dere har jobbet akkurat like mange timer.

Du vil få bonus fra første time du arbeider i Tidsbanken, men du må i henhold til lojalitetsprinsippet være ansatt i Tidsbanken på utbetalingstidspunktet. Det er konsekvensen at vi ønsker å premiere de som er med oss på denne fantastiske reisen.

Arbeidsgiveravgift som tilkommer på bakgrunn av bonusutbetalingen trekkes ut fra bonuspotten.

Vår bonusordning skal stimulere til at alle jobber mot samme felles mål. 

Goder og snacks

Alt i livet handler ikke om penger på konto, så du får selvfølgelig noen goder på toppen av lønnen din.

I Tidsbanken får du blant annet: 

  • Mobilabonnement med nok data 
  • 6% innskuddspensjon i SR1 bank fra første krone 
  • Fritidsulykkeforsikring i tilfelle du skulle skade deg på fritiden  
  • Gruppeliv- og sykdomsforsikring som vi håper du slipper å benytte deg av 
  • Overskuddsdeling hvor hele 30% av overskuddet går tilbake til ansatte
  • Dersom du blir sykemeldt dekker vi full lønn også over 6G for de 6 første månedene, deretter inntil 6G
  • Overtidsbetaling 50% hvis det er behov for å jobbe overtid 
  • Fleksibel arbeidstid med mulighet for avspasering når fjellet kaller
  • God og fleksibel hybridkontorløsning når det passer deg bedre å arbeide utenfor våre flotte lokaler 
  • To uker permisjon med full lønn for partner etter fødsel 
  • En time betalt ammefri hver arbeidsdag til barnet ditt er 18 måneder 
  • Hvis du trenger databriller så får du tilskudd på inntil 6000 til brilleglass og innfatning 
  • Betalt velferdspermisjon ved blant annet; legebesøk, fysio, tannlege, tilvenning i barnehage/SFO, flyttedag med mer 
  • Betalt fri på julaften sånn at du kan kjøpe inn de siste gavene og lage deilig julemat 
  • Kinobilletter til en hundrelapp 
  • Rabatt på skikort i Eikedalen og Furedalen
  • Kostnadsfri parkering når du er på kontoret 
  • Fri tilgang på kaffe, te og Pepsi-max når du er på kontoret 
  • Fri tilgang til å låne verktøy og andre nyttige ting fra vår utleiebod, så slipper du å investere i ting du bare bruker en gang i året (under etablering)
  • Flere kostnadsfrie Legendariske fester (med stor L) gjennom året, og andre sosiale sprell som du kan se mer om under Høyt under taket

Arbeidstid og arbeidssted

Noen morgenfugler kan gjerne befinne seg på jobb før alle andre, men de fleste av oss har forstått at den faste arbeidstiden går fra 8-16.

Vi har fleksibel arbeidstid, så noen sover litt ekstra lenge, og kommer senere. Det er også helt i orden, så lenge det avklareres med de man jobber tettest med.

Vi liker veldig godt å samarbeide så det fint at man holder møtetidspunkter, og at man er noenlunde samlet om når man jobber slik at samhandling kan blomstre. Derfor har vi som hovedregel en kjernetid som går fra 08:30 – 14:00 mandag til fredag.

Vi bruker selvfølgelig Tidsbanken til timeføring, og du er selv ansvarlig for at alle timene dine er korrekt registrert til riktig tid. Godkjenning av arbeidstid gjennomføres av de som er blitt tildelt rollen for dette, slik at alt er klart når vi kommer til lønningsdag. 

Hvor liker du best å jobbe fra? Vi legger vår sjel i å lage innbydende lokaler i Conrad Mohrs veg, der du har mulighet til å være kreativ, jobbe uforstyrret, ha møter, være sosial, sitte i kaffebaren på dagtid, og Tidbaren på ettermiddag og kveldstid. Derfor håper vi å se deg både titt og ofte i våre felles lokaler.

Vi forstår også godt at det innimellom kan være fristende med hyttekontor, eller at det noen ganger er enklere å få kabalen på hjemmebane til å gå opp med hjemmekontor. Vi oppfordrer deg til å gjøre det på den måten som fungerer best for deg. Vi tror at dersom du har fleksibilitet til å velge mellom flere gode arbeidsplasser, da gjør du gode valg, som fører til at du får gjort jobben din på en god måte.

Sånn passer vi på at alle er fornøyd, og hvis alle er fornøyd, er alt mye gøyere!

Ferie og feriepenger

Borte bra, men hjemme best – men for å vite det så trenger du å være borte innimellom, for eksempel på ferie.

Ferie

I Tidsbanken har vi 5 uker ferie (25 dager). Lørdag er ikke arbeidsdag hos oss så feriedagene avvikles mellom mandag og fredag, og de avvikes dag for dag. 

Vi oppfordrer alle til å avvikle 15 dager ferie mellom starten av juni og slutten av august, utover det står du helt fritt.  

Vi vet av erfaring at mange gjerne ønsker seg en lengre juleferie eller påskeferie, og mange bruker gjerne noen dager i forbindelse med planleggingsdager på skole og barnehage for å få seg en langhelg med familien. Vi oppfordrer alle til å avvikle alle feriedagene gjennom året. Klarer du ikke det så overfører vi resterende til neste år. 

Feriepenger 

Feriepengene blir utbetalt istedenfor juni lønn, og utbetales normalt i midten-slutten av juni. Du trenger ikke å ta ut ferien din her, men det er her du blir trukket for ferien. 

Er du en ny tidsentusiast og er inne i ditt første arbeidsår i Tidsbanken så vil du ikke få feriepenger av oss, så da håper vi du har spart litt av de du fikk av din forrige arbeidsgiver. I ditt første arbeidsår trekker vi heller ikke for noe ferie i juni, men trekker for de feriedagene du avvikler der hvor du avvikler de. Hvis det var litt vanskelig å forstå så bare spør du🙈    

Sykdom og annet fravær

Av og til blir man syk og av og til må man være fraværende av andre årsaker. I tillegg til fleksibel arbeidstid med mulighet for avspasering finnes det også andre varianter og dermed muligheter rundt fravær.  

Sykdom 

Alle kan bli syke, også i Tidsbanken. Hos oss kan du egenmelde eget sykefravær fire ganger i året, inntil tre virkedager hver gang. Blir du ikke frisk må du kontakte lege å få deg en sykemelding.  

Enten du merker at sykdommen kommer krypende på deg om kvelden eller du våker en tidlig morgen og merker at du er blitt syk, ønsker vi at du så snart som mulig melder ditt fravær til de du du jobber tettest med sånn at de så tidlig som mulig er informert og kan gjøre nødvendige grep. 

Annet fravær 

Av og til har du kanskje behov for å være borte på bakgrunn av behandling hos en spesialist, i en begravelse, eller kanskje skyldes fraværet noe kjekkere som for eksempel at du gifter deg, du flytter til ny bopel, smårollingene skal på tilvenning eller noe annet. Veldig mange former for fravær som ikke skyldes egen sykdom dekkes med lønn gjennom velferdspermisjon. 

Sykt barn eller barnepasser 

Barn blir også syke innimellom (eller som tidsentusiasten og småbarnspappaen Audun sier; innimellom er de frisk 😂) og da må du kanskje trøste og pleie dem, alt du trenger å vite om dette finner du informasjon om under Småbarn og litt større barn.  

Småbarn og litt større barn 

Mange barn finnes allerede og noen blir til på veien. I Tidsbanken er det allerede mange småbarnsforeldre, men alltid plass til flere.  

Gravid 

Har du en tidsentusiast i magen får du fri med lønn for å gå på svangerskapskontroller.  

Fødsel 

I forbindelse med fødsel får partner to uker permisjon med full lønn. 

Permisjon 

Når du tar ut permisjon dekker NAV lønnen din, men hvordan du avvikler permisjonen velger du selv. Involver gjerne teamet ditt i søken etter å finne en best mulig permisjonsavvikling.  

Ammefri 

Små barn vil ha mat. Inntil barnet er 18 måneder får du en time ammefri pr arbeidsdag, avviklet når du selv (eller kanskje barnet ditt) ønsker.   

Hjemme med sykt barn 

Både barn og barnepassere kan bli syke og da må du kanskje være hjemme.  

I Tidsbanken heter det ikke sykt barn dager, men sykt barn timer. Har du ett eller to barn under 12 år får du 75 timer sykt barn i året. Har du mer enn to barn under 12 år får du 112,5 timer. 

Vi forholder oss til timer istedenfor dager fordi de er mer fleksibelt og vi vet at barn ofte sover, og ofte er ikke sykdommen til barn i hele dager. Så må du hente i barnehage litt ut på dagen så kan du bruke noen timer. Har du et sykt barn som kanskje sover eller driver på med sitt halve dagen så kan du kombinere sykt barn med arbeid nettopp fordi vil teller timer og ikke dager.   

Enkelte forhold kan tilsi at du har rett på enda mer enn dette, bare spør oss så finner vi ut av det sammen. 

Tilvenning og kontroll 

Kontroll på helsestasjon og lege, eller tilvenning i barnehage og SFO er ting som er dekket av velferdspermisjonen og du har dermed rett på fri med full lønn.   

Hva med kompetanseutvikling?

Kompetent er et av verdiordene våre for det er kompetanse som skiller oss fra alle andre. Uten høy kompetanse er vi bare en i gjengen, og vi liker å være blant de mest kompetente i gjengen så kompetanse er viktig for oss.

I Tidsbanken vil du lære nye ting hver dag i interaksjon og samarbeid med kolleger, kunder, partnere og nettverk. I tillegg til dette har vi egne opplegg for både faglig utvikling og markedskompetanse. Fagdager og kompetansedager er en del av arbeidshverdagen vår, da står felles kompetansehevning i fokus. Vi har også interne både opplæring-, trenings- og sertifiseringsprogrammer som det forventes at ansatte jobber med.

I Tidsbanken forventes det at alle ansatte aktivt benytter tilgjengelig opplæringsmateriell slik at den enkeltes kompetanse kontinuerlig er under utvikling. Avhengig av hvilen rolle man fyller vil det være behov for forskjellig type kompetanse, men uavhengig av rolle finnes det noen minstekrav til hva som forventes.

Deling av kompetanse er også viktig hos oss, derfor er det viktig at du dokumenterer hva man gjør, hvordan man gjør det og hvorfor det gjøres på denne måten hvis du kommer fram til en bedre måte å løse en oppgave på.

Kunnskap er kontinuerlig under utvikling, derfor er også vårt opplæringsmateriell dette. Det forventes at alle bidrar til videreutvikling av vårt interne opplæringsmateriell.

Deltar du på kurs eller har du lært noe nytt så forventes det at du deler kunnskapen videre med dine kolleger gjennom vår kunnskapsbank slik at flere kan få glede av innsikten du har ervervet. Vi er medlem av flere aktuelle arenaer for nettverksbygging og fagutvikling.  

Samfunnsengasjementet vårt

Tidsbankennissen deler selvfølgelig ut julegaver til deg når du har vært snill – og siden du også er så snill synes du det er kult at en fjerdedel av din julegave alltid blir gitt til Kirkens Bymisjon eller et annet veldedig formål vi kollektivt blir enig om. 

Vi ønsker å bidra til bedring av miljøet og en grønnere hverdag. For å stimulere til mindre sløsing tenker vi at det er bedre at Tidsbanken kjøper inn en flisekutter, en slagbor, et fjelltelt og andre ting, enn at halvparten av våre ansatte gjør det samme. Vi håper vi kan bidra til mindre sløsing gjennom at en god del slikt utstyr kan lånes fra oss etter behov.  

Som tidsentusiast er det en selvfølge at du kildesorterer, og at flaskepant går i panteposen og ikke i bosset - pant alt alltid, som han sa!  

Høyt under taket

Vi er opptatt av alle skal trives godt i Tidsbanken. Derfor skal og må det være høyt under taket. Det er stort rom for å være seg selv i Tidsbanken og vi liker å dele med hverandre, både ting som går bra og mindre bra. Vi har heiakultur og tror på at erfaringsdeling gir god læring.    

Vi har flere måte å vise dette på. Gjennom hverdagen er vi opptatt av at alle blir sett på best mulig måte. Friday wins blir laget av utviklingsgjengen der de viser for resten av organisasjonen nye spennende ting de har arbeidet med iløpet av uken. Vår ukentlige internvideo Interntid som viser hva andre enkeltpersoner eller team har jobbet med.  Og første fredag i måneden feirer vi oss selv i TidBaren vår.  

Så har vi selvfølgelig både sommer-, halloween-, julefest og gjerne også andre sosiale arrangement. Juleverksted for ansatte og barn er også en god Tidsbanken tradisjon.  

Vi arrangerer med jevne mellomrom TidPrat som er et arrangement som kombinerer det sosiale med det faglige. Vi inviterer 3 spennende foredragsholdere som gir oss og inviterte kunder, samarbeidspartnere og potensielle nye kunder ny kompetanse om ulike tidsriktige tema.